fredag den 4. november 2011

Sengerand + højtalere

Så fik jeg syet en sengerand til supermanden.
Jeg er selv ret stolt over resultatet - men hold k**t hvor tog det laaaaang tid at sy... Sådan ca. 2 (mere eller mindre) hele dage!

Her kommer resultatet:
Den er blevet med fint turkisblåt stof med hvide prikker på den ene side og kvadratiske felter med pingvinstof på den anden side. 
Der blev brugt ikke mindre end 20 meter blåt kantebånd! Gå lige crazy - jeg måtte i stofbutikken et par gange efter nye rationer, haha. Til sidst endte jeg med at købe en rulle med 20 meter (plus de 3 gange 5 meter jeg havde købt i forvejen) - så nu har jeg vidst nok til lidt tid!


Hvad synes i?

Efter ønske kommer der lige en hurtig vejledning i hvordan jeg har båret mig ad:

Materialer:
- Slags forskellige slags stof fra Stof2000 (1 1/2 meter hvid pingvinstof, 1 1/2 meter blå pingvinstof og 2 meter blåt stof med hvide prikker)
- 180 cm gange 5 cm skumgummi fra Stof2000
- Rulle med 20 meter kantebånd + en ekstra pakke med 8 meter (?) (jeg endte med at bruge omkring 25 meter )
- Blå tråd
- 2 blå lynlåse på 25 cm
Jeg har klippet skumgummiet over på langs - så jeg havde to stykker der var 25 cm høje og 180 cm lange.
Og derefter har jeg syet lidt på gefühlen...
Så i teorien skal betrækket være 25 cm højt, 2 cm dybt og 360 cm langt (de fleste standardsengerande er 360 cm lange - men hvis i har købt seng, kan du jo lige måle den indvendigt...)
Jeg valgte så at mit betræk skulle være ca. 26 cm højt på, 2 cm dybt og 360 cm langt. (Så ville det være lidt nemmere at få skumgummiet ind i...)
Jeg har valgt at have 1,5 cm til sykant - så stoffet skal altså være 30 cm i højden når du klipper det.
Det lyseblå stof med prikkerne har jeg bare klippet så det er 30 cm i højden og samlet set blev 362 cm i længden når det var syet sammen til et langt stykke.
Derefter har jeg syet kantebånd på alle sider.
Det samme har jeg gjort med pingvinstoffet til den anden side. Der valgte jeg at hver stykke stof skulle være 30 cm bredt når det var syet sammen - så det er klippet til 33 cm bredt og 30 cm højt.
Og så har jeg klippet så det passer i antallet i forhold til længden.
Jeg har syet et stykket kantebånd på hver side af "pingvin firkant" (obs ikke foroven og forneden - kun til højre og til venstre!). Og syet dem sammen så der skiftevis sad blå pingvin, kantebånd, hvid pingvin, kantebånd, blå pingvin, kantebånd osv. Det tager LANG tid! Men bliver flot!
Nu skal der stryges!!! Stryg, stryg, stryg til den helt store guldmedalje.
Derefter har jeg syet et laaaangt stykke kante bånd i toppen og bunden af pingvinstrimlen, som vist ovenfor...

Når de to lange sider er klar er de syet sammen vrang mod vrang i kantebåndene - jeg overalt hvor der er brugt kantebånd syet i den yderst fold der er i båndet - det var dejlig nemt at sigte efter.
Herefter har jeg med MEGET bøvl syet en lynlås i hver ende - og vendt betrækket den rigtige vej.
... Nu skal der mosles et langt skumgummistykke i fra hver ende af sengeranden...
... Lyn til... Og VUPTI... Færdig...

... Og alt det tog "kun" omkring 20 timer...

Mht til hvor meget stof der skal bruges - kan du jo lave en præcis udregning ud fra hvor bredt det stof du køber er... Jeg havde noget til overs...
HUSK - hvis der er mønster i stoffet så skal det vende den rigtige vej når man syer sammen - ellers kommer det til at vende på hovedet i forhold til hinanden. Det gjorde jeg et par gange undervejs 



Og så til næste projekt....
Kærestens højtalere fik også lige en tur:
Der er 4 stks højtalere placeret ovenpå hinanden - så er det kærestens job at sætte dem på plads, nu har jeg jo lavet det hårde arbejde, haha.

1 kommentar:

  1. Vil du ikke hjælpe mig med at sy en sengerand. Er ligefrem idiot med en symaskine, så det ville ikke blive godt uden hjælp..

    SvarSlet

Som et solstref på en regnvejrsdag kiggede du forbi...
Læg gerne en kommentar, så bliver jeg så glad :)