lørdag den 20. juli 2013

LCHF - Low Carb High Fat

Nogle af jer kender måske til LCHF konceptet der er hen i stil med paleo/stenalderkost. 

Efter at have læst lidt mere om det, er vi så småt startet op på det herhjemme. (De af jer der følger mig på Instagram har de seneste par dage kunne følge med i hvad vi har spist). 

Hvad er LCHF så?
LCHF står for "Low Carb High Fat". Altså en lav mængde kulhydrater og en høj mængde fedt. Er det så ikke bare en fede-kur? Nej, det er det ikke. 
Mange mennesker spiser idag omvendt, altså "High Carb Low Fat" eller "Low ven Low Fat". 

Ved LCHF er pointen egentlig at man fjerner fødevarer med meget sukker og stivelse. Ved af fjerne dette fjerner man automatisk en masse af de usunde kulhydrater. Det er her "Low Carb"-delen kommer ind. 
Så ud med brød, pasta, kartofler, ris, pommes frites, øl (pga malten og sukkeret = "flydende brød"), grød, sodavand, saftevand, slik, kager osv. 
Kroppen skal dog stadig have noget at forbrænde og det er her "High Fat"-delen kommer ind. Man spiser fedt - naturligt fedt. Dvs ikke smørbare blandingsprodukter som Kærgården,  majsolie, tidselolie, vinduekerneolie, solsikkeolie og margarine. Generelt kan man sige alt fedt der har været igennem en længere produktion for at blive den slags "fedt" det skulle blive. 
Derimod skruer man op for den animalske fedt (så spis bare fedtkanten på entrecoten), fede fisk, rigtig smør, fuldfed ost, fløde, kokosolie, fiskeolie, koldpresset olivenolie eller avokadoolie. 

Generelt kan man sige man spiser alt der er naturligt og så pimper det med noget der består af den naturlige fedt. 
Ens blodsukker bliver stabilt og man har ikke den store trang til en masse små måltider. Så morgen-middag-aften er de fleste dage fint for mig, også selvom jeg ikke er gået helt all in, endnu. 

Du skal altså ikke tælle og holde regnskab med noget, du skal kort og godt tænke fornuftigt. 

Lyder det spændende?

Jeg er startet med at skifte min morgenmad ud med en omelet der varieres lidt i fyld. 
Derefter er jeg begyndt at afprøve lidt opskrifter og spiser så vidt muligt rester til frokost. 

Her er lidt af vores aftensmadsmåltider de sidste par dage. 

Grillkylling med bønnefritter og en blomkålsrissalat (blomkål, radiser, tomat, gulerod) og en urte-oliedressing. 

Flæskesværspaneret kyllingeinderlår med bønnefritter (og alm fritter til drengene) og en ærtedip med citron ved siden af. 

Hønsesalat med hvidløgs-oopsies ("brød" uden mel) og en vandmelonsalat med feta. 

Nammenam siger jeg bare!

Jeg regner med at LCHF vil være et emne jeg vil opdatere om løbende som vi kommer mere og mere igang med det. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Som et solstref på en regnvejrsdag kiggede du forbi...
Læg gerne en kommentar, så bliver jeg så glad :)