søndag den 10. august 2014

Tabuet om 3 timers putningen

For bare en måneds tid siden var jeg ved at gå ud af mit gode skind. Marvin har gennem længere tid taget (hold nu fast) op til 3 1/2 time at putte. Det er virkelig noget der trækker tænder ud på selv den mest tålmodige forældre.

"Vi vil ha' vand"
"Vi vil ha' tørstig"
"Vi vil ha' mere vand"
"Vi vil ha' mere tørstig"
"Halloooo… Er der nogen hjemme?"
"Marmin er tørstig"
"NU!"
"Er der mon nogen der er hjemme hos Marmin?"
"VAAAND!"

Ovenstående har gennem lang tid været nogle af de aller mest brugte gloser herhjemme omkring puttetid.
Vi var ved at blive sindssyge. Bare tanken om at have puttetjansen kunne få en til at sukke dybt. Så er man ligesom klar over hvad aftenen skal bruges på; Marvin og en masse "dårlige undskyldninger" (hvis man kan sige børn er i stand til at have det?).
Marvin kunne SNILDT drikke 5 glas vand fra han var blevet sat i sin seng, til han (endelig) sov. Hver aften var en kamp. Hvis det ikke var vandet, ja så rendte han da bare ud og ind af sin seng.

Forrige uge magtede jeg ikke mere og i afmagt tænkte jeg: "NU får han ét glas vand - det er dét!". Jeg sagde til ham at der kun var et glas vand og når det var tomt, ja så var der altså bare ikke mere. Han havde drukket rigeligt til aftensmad og jeg vidste derfor han ikke havde et reelt behov for det.
Aftenen bestod af skrig og skrål, og efter 3 timer sov han. Det gjorde moren også.
Dagen efter var det samme princip. 1/2 time efter sov han. Wow, var det det?
Efterfølgende dag tog det 2 timer og derefter er det ellers gået stille og roligt.
Han ved der ikke længere er nogen undskyldning for ikke at sove. Pt smider han sine ting ud af sengen og kalder så for at få dem igen. Men efter det, så sover han. Stort set hver evig eneste aften.

Pointen: De dårlige vaner er vidst ikke svære at ændre end man selv noglegange gør det til. Er SÅ glad for vi tog kampen, de par dage er givet rigtig godt ud.
Lige om lidt er vi begge igang med hhv bachelor og specialeskrivning, og der vil det bare være rart at have noget af aftenen, til andet end putning af Marvin.


3 kommentarer:

  1. I starten afskrev jeg lillepigens konstante masing som "mas" - men hun drikker ekstremt meget om natten (og tisser så følgende MASSER neste morgen, men også først når hun står opp). Tror hun bare har ekstremt behov for vand!

    Ellers kan jeg sige at i gjorde det jeg også ville have gjort, det er ekstremt træls, men så giver det gevinst (pt er vi nået til "men jeg er bange for at få mareridt" - med tårer i øjnerne når det bliver sagt) - det ER altså lidt svært at stå for, men ved det vil bide migselv i røven om jeg giver efter!

    SvarSlet
  2. Ja det er heldigvis ikke så svært at komme ud af de mønstre.. det vigtigste er at holde ved.. Herhjemme får han også at vide at når han har kaldt en gang og har fået vand. Så er det slut..
    Han kan godt være 40 min om at falde i søvn, men han bliver i sin seng og ligger bare og nuldre lidt rundt. han kalder ikke :o)

    Godt at I fik taget kampen :o)

    SvarSlet
  3. Hvis han bliver ved, så overvej en kugledyne!!! Protac er mesteren inde for det felt... de er dyre men afsindigt godt betalt... 10 min bruger vores dreng nu på at falde i søvn, efter i årevis at have kørt det trick med vand on off og timelange puttetider, hos os virkede den der med konsekvens kun kort tid af gangen, håber I har bedre held ;)

    SvarSlet

Som et solstref på en regnvejrsdag kiggede du forbi...
Læg gerne en kommentar, så bliver jeg så glad :)