torsdag den 20. juni 2013

DIY: Pude med piping og trykknapslukning

Jeg har lavet denne skønne pude, mens jeg eksperimenterede med tekstiltryk.


Vil du selv gerne lave en lignende pude?
Så kig med nedenunder. 
Jeg gennemgår ikke hvordan man trykker. Det er "bare" lavet med stencils og tekstilfarve - så er det bare at eksperimentere derud af. 

1) Start med at klippe din forside af puden. Husk 1 cm sømrum. 

2) Tryk. Hvis du vil lege med tekstiltryk er det nu du skal gå i krig. Det er ret sjovt, men også ret tidskrævende. Husk er stykke plastik eller voksdug under dit stof når du trykker. Det sviner ret meget. 

3) Lav pipingbånd (eller køb det færdig). Jeg laver som regel mit pipingbånd selv. Dels er det billigere og dels kan jeg få det lige i den farve jeg gerne vil. 
Når du skal lave piping skal du bruge: Kantebånd, tynd anoraksnor og en symaskine (evt en lynlåstrykfod). 

Fold kantebåndet ud og læg anoraksnoren ind i folden på midten. Sy herefter tæt på anoraksnoren, men ikke ovenpå den. 
Lynlåstrykfoden er smart da den ligesom kan holde anoraksnoren i skak mens du syr derud af. 
(Nogle klipper kantebåndet over på midten i fuld længden, så de kun bruger halvdelen - men jeg synes det er bøvlet af sidde og holde styr på det under syningen når det er så smalt i bredden. Så jef bruger fuld bredde). 


4) Sy pipingbåndet på. 
Start med at nåle pipingbåndet fast på forsiden af pudens retside. Sy herefter mellem anoraksnoren og den syning du selv lige har lavet i pipingbåndet. 


5) Nu skal bagsiden klippes ud. 
Jeg klipper 1 stykke i fuld størrelse + et stykke der er ca 8 cm bredt. 
Det kommer sig ikke så nøje om det er helt lige - det bliver rettet om lidt. 






6) Overlock/zigzag den ene kant på hvert stykke. Lav et ombuk og sy med en rød kontraststikning (det er i dette ombuk trykknapperne skal sidde). 
Stikningen kan lige svagt ses i de to sider der sidder i midten...



7) Slå trykknapper i. 


8) Knap de to stykker sammen. 


9) Sy forside og bagside sammen. Ret mod ret. 
Sy så du har forsiden øverst, så kan du sy lige oveni syningen fra da du syede pipingbåndet fast. Vær meget præcis med din syning. 
Sy bare hele vejen rundt, der skal ikke være noget hul til at vende - du knapper bare trykknapperne op og vender den vej. Mega smart!



10) Overlock/zigzag hele vejen rundt. 


Og voila... Så er det bare at vende betrækket og putte puden i.
Så er der en fin pude...
 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Som et solstref på en regnvejrsdag kiggede du forbi...
Læg gerne en kommentar, så bliver jeg så glad :)